Obsah fóra www.navigatour.cz www.navigatour.cz
Jachtařské fórum
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 RSS kanálRSS   HodnoceníHodnocení   StatisticsStatistika 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zmatené údaje z hloubkoměru

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.navigatour.cz -> Diskuse
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
lvancat

Seaman Apprentice
Seaman Apprentice


Založen: 9.6.2009
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: po červen 28, 2010 10:07 am    Předmět: Zmatené údaje z hloubkoměru Citovat

Minulý týden v Chorvatsku se mě stalo toto. Pluli jsme na Bavarii 32 na konstatntní hloubce cca 60 m. Najednou hloubkoměr prudce začal měnit udaje o hloubce, 50m, 30m, 20m, 9m a pak se zase vrátil na 60m. Když se to stalo poprvé, úplně jsem nadskočil proved úhybný manévr a letěl kontrolovat udaje z GPS a z papírové mapy Smile Po té se to stalo ještě několikrát.
Mohla to být chyba v hloubkoměru, potkali jsme hejno ryb, nebo je možné, že jsou takové "mělčiny" nezmapované?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lukas
Kecálek
Kecálek
Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 232

PříspěvekZaslal: po červen 28, 2010 3:51 pm    Předmět: Citovat

Je to normalní a nemusí to znamenat mělčinu. Může to být hejno ryb, jak píšeš, něco se může nalepit na čidlo echolotu (sáček, toaleťák Smile), ale hodně pravděpodobně je to odraz od rozhraní, které je tvořeno vodami různých teplot. Pokud jsou dvě vrstvy vody a každá má jinou teplotu, může se signál echolotu od tohoto rozhraní odrazit a zmást tak přístroj. Opatrnost a konzultace s mapou je však vždy na místě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lvancat

Seaman Apprentice
Seaman Apprentice


Založen: 9.6.2009
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: po červen 28, 2010 6:39 pm    Předmět: Citovat

lukas napsal:
Je to normalní a nemusí to znamenat mělčinu. Může to být hejno ryb, jak píšeš, něco se může nalepit na čidlo echolotu (sáček, toaleťák Smile, ale hodně pravděpodobně je to odraz od rozhraní, které je tvořeno vodami různých teplot. Pokud jsou dvě vrstvy vody a každá má jinou teplotu, může se signál echolotu od tohoto rozhraní odrazit a zmást tak přístroj. Opatrnost a konzultace s mapou je však vždy na místě.

Jo, nakonec mě došlo, že to bude něco podobnýho a nezávažnýho, ale kdyby jste viděli, jak jsem poprvé vyskočil metr do vzduchu Smile, tak by jste se nasmáli. S námořním jachtingem začínám. S prvním fungujícím echolotem jsem se vlastně setkal loni poprvé a to se nic podobného nestalo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondra

Seaman
Seaman


Založen: 15.3.2007
Příspěvky: 20
Bydliště: Prostějov

PříspěvekZaslal: st červen 30, 2010 10:06 am    Předmět: Citovat

Před dvěma lety se mi stalo něco podobného. Tenkrát mě míjela dost velká námořní loď a aby mě nechytly její vlny z boku, najel jsem na ně přídí. Ten moment se echolot zbláznil a skočil ze 74 metrů na 20 a na 0... Málem jsem dostal infarkt a začal s lodí prudce otáčet, takže původní úmysl vyhnout se vlnám byl vcelku na nic... Very Happy
Ale je to tak, jak píše Lukáš. Ta loď promíchala několik vrstev vody, do té doby stabilních a navíc nysytila vodu vzduchem. Echolot to zmate a nás tím pádem taky.
Mapa to jistí, vždy po ruce.
_________________
Nejenom žít, ale i plout je třeba!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
martinp

Seaman
Seaman


Založen: 2.3.2007
Příspěvky: 30
Bydliště: Přerov

PříspěvekZaslal: st červen 30, 2010 8:42 pm    Předmět: Citovat

Tož taky si tak jednou pluji a hloubkoměr se najednou zblázní a ukazuje 80, 40, 10 …
A co by jste řekli? no byla tam! Hezká mělká mělčina.
Né vždy se jedná o odraz na termoklině
Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zencak

Petty Officer 1st Class
Petty Officer 1st Class


Založen: 19.3.2007
Příspěvky: 99
Bydliště: Vysoké Studnice

PříspěvekZaslal: so červenec 03, 2010 8:41 pm    Předmět: Citovat

No, opatrnosti není nikdy nazbyt. Jezdíval jsem na malou 6 m plachetnici, kde byl taky hloubkoměr. Při projížďce po Prokljanském jezeru, kdy polovina posádky byla na břehu v blízké zátoce a já se spolužačkou si vyrazil zajachtit na jezero, protože hezky foukalo a bylo škoda stát v zátoce na kotvě, najednou hlouboměr z nějakých 6 m šel postupně na 5, 4, 3, když byl na 2 m a já byl stovky metrů od břehu, ale dno bylo pod vodou už krásně vidět (loď měla ponor 1,2 m), tak jsem to otočil bleskově o 180°, nechal vyvlát plachty a honem koukal do mapy - a skutečně je tam na severozápadním konci malovaná mělčina.
Nicméně jsem taky zažil, kdy na téže lodi hloubkoměr po najetí na větší hloubku než 40 m přestal ukazovat, ale neukazoval i v místech, kde byla hloubka prokazatelně max. 6 - 8 m, pak se tak na 5 m najednou vzpamatoval a já mohl podle něj vybírat místo na kotvení (potřebuji tak max. 5m hloubku). Tohle mi udělal několikrát. Ale jiný rok chodil jako hodinky.

Pavel.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 214
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: út červenec 06, 2010 9:06 pm    Předmět: Citovat

Hloubkoměr je přístroj, kterému se sá věřit na hloubkách do 20 - 30 metrů. Jakmile je pod lodí více vody, hloubkoměr poměrně často ukazuje nesmysly.
Obrana proti tomu je řádné studium papírové mapy. Naštěstí všechny papírové námořní mapy (se kterými jsem se zatím setkal) mají hlouby pod 10 metrů značené modře. Kontrola je tak pomerně velmi jednoduchá. Při plavbě na větší vzdálenosti stačí zběžne zhlédnout papírovou mapu.
Pokud hloubkoměr ukazuje málo vody v místech. kde podle mapy je vody hodně, rozhodně věřím mapě a hloubkoměr neberu. Vždy ale zkontroluji vizuálně vodu vedle lodě, ale hlavně polohu lodě; jestli jsem se náhodou neodchýlil od plánované trasy.

Pokud se na plánované trase vyskytnou modré úseky, je potřeba si zapamatovat kde jsou. Jakmile s lodí přijedu do blízkosti očekávaných mělčin, nastupuje velká obezřetnost. Nejlépe kormidlo předat zkušenému kolegovi - kormidelníkovi. Potom mám prostor běhat do podpalubí k papírové mapě, číst digitální plotr, kterým je opatřena loď, a číst vlastní GPS přístroj, který mám vždy u kormidla. Mezitím kontroluji vodu kolem lodě, někdy postavím hlídku na příď.

Pokud celá trasa vede na modrých úsecích mapy (např. kolem Biogradu na Moru), pak je celý den třeba být ve střehu. Orientačně. Kde pluje spousta jiných plachetnic je asi vody dost. Pokud se dostanu do místa, kde jsem sám = velká obezřetnost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Ája

Seaman Recruit


Založen: 3.5.2011
Příspěvky: 2
Bydliště: Otrokovice

PříspěvekZaslal: po leden 07, 2013 11:47 am    Předmět: Citovat

Mě se minulý rok v Srpnu stalo něco podobného... plujeme si kolem západních břehů Šolty, dle mapy prokazatelně 70m hloubka. Krásný větřík, plachty naplno, a najednou za námi podivný mrak ve tvaru válce (před ním a za ním jasno). Než jsem stihla cokoli říct přišla z Bora. Byl to druhý den plavby s absolutně nezkušenou posádkou, takže popisovat každému každý pohyb s lanama bylo docela náročné, nicméně plachty se nám podařilo smotat (hlavní plachta zůstala asi metr vytažená pač se zamotala a do stěžně se prostě nevlezla). Během chvíle se vytvořily asi 3m vlny, posádka začla panikařit a oblékat vesty, já jsem byla stále klidná... V tom ale zničeho nic hloubkoměr začal ukazovat ze 70m najednou 30,20,10,2.... Následoval okamžitý manévr, kontrola mapy, GPS (což bylo zbytečné protože věčně nefungovala)... Toto se opakovalo asi ještě 7x, no hrůza. Nejhorší bylo že jsem se potřebovala podívat do podpalubí, jestli tam třeba není voda, jestli jsme někde nenarazili,ale nechtěla jsem vyvolat paniku, ale učit někoho kormidlovat ve vlnách je nemožné... No nakonec jsme se schovali do přístavu Milna na Brači (po asi hodinovém čekání ve frontě plachetnic), zaplatili nekřesťanské peníze za stání (ACI Marina) a byli rádi že jsme celí.... Nebylo to ale naposledy, stalo se nám to ještě 2x, jednou na úplně klidném moři, za bezvětří tentokrát u severních břehů Hvaru... a podruhé když jsme se vraceli do Trogiru... Pro mě dvě poučení - nevěř hloubkoměru a nikdy nevytahuj plachty dokud je nebude umět posádka na 100% sama sbalit.... Gooood

Naposledy upravil Ája dne út leden 08, 2013 9:06 pm, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 214
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po leden 07, 2013 11:07 pm    Předmět: Zmatení hloubkoměru Citovat

Slyšel jsem následující výklad:

Hloubkoměr funguje na principu ultrazvukového paprsku. Ten je vysílán kolmo pod loď, odrazí se ode dna a vrací se zpět do příjmače. Měření je založeno na časové prodlevě, kterou paprsek potřebuje na cestu ke dnu a zpět.

Je-li moře rozbouřené, loď se rozkývá. Při hloubkách kolem 60 metrů je již čas, který paprsek potřebuje na cestu na dno a zpět poměrně dlouhý. Může se stát, že "loď uhne" a paprsek mine čidlo, které jej má přijat. Pokud se to stane několiktrát, vyhodnocovač dostává občas naprosto odlišné hodnoty od průměru. Při určité míře těchto chyb je vyhodnocení natolik zmatečné, že display začně ukazovat nesmysly.

Připadá mi to věrohodné.

Fakt je ten, že kdykoliv se mi to stane, při návratu na hloubku kolem 20 metrů se hloubkoměr vždy vzpamatuje a začně ukazovat přesně. Je to poměrně častý jev u hloubkoměrů Raymarine. V Řecku nebo na Atlantiku při hloubkách hodně přes sto metrů hloubkoměr neukazuje.
V Chorvatsku jsou hloubky do sto metrů, tam hloubkoměry ukazují většinou pořád a výpadky jsou jenom ve velkých vlnách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
andy

Seaman Recruit


Založen: 25.1.2013
Příspěvky: 2

PříspěvekZaslal: út únor 05, 2013 10:02 am    Předmět: Citovat

Nám pri plavbe zo Žirje na Vis odrazu začal pípať alarm a hĺbkomer udával nulu. Pri pohľade na GPS a na mapu sme boli na hĺbke okolo 160 m. Niekto tam spomínal, že sa s tým už stretol a tiež to bolo nad 150m. Tak sme to tak aj uzavreli a nejako špeciálne neriešili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondra

Seaman
Seaman


Založen: 15.3.2007
Příspěvky: 20
Bydliště: Prostějov

PříspěvekZaslal: pá únor 08, 2013 11:45 am    Předmět: Re: Zmatení hloubkoměru Citovat

Jarda napsal:
Slyšel jsem následující výklad:

Hloubkoměr funguje na principu ultrazvukového paprsku. Ten je vysílán kolmo pod loď, odrazí se ode dna a vrací se zpět do příjmače. Měření je založeno na časové prodlevě, kterou paprsek potřebuje na cestu ke dnu a zpět.

Je-li moře rozbouřené, loď se rozkývá. Při hloubkách kolem 60 metrů je již čas, který paprsek potřebuje na cestu na dno a zpět poměrně dlouhý. Může se stát, že "loď uhne" a paprsek mine čidlo, které jej má přijat. Pokud se to stane několiktrát, vyhodnocovač dostává občas naprosto odlišné hodnoty od průměru. Při určité míře těchto chyb je vyhodnocení natolik zmatečné, že display začně ukazovat nesmysly.

Připadá mi to věrohodné.


No... Omlouvám se, nejsem fyzik, ale echolot sice opravdu vysílá jakýsi signál, ale není to paprsek. Je to zvuk a ten se podle tuším Huygens - Fresnelova principu šíří v kulové vlnoploše. Nemůže se stát, že ve vlnách se "vracející" signál mine a netrefí snímač na lodi. To spíš je energie zvukové vlny (a není zrovna největší u lodí, co si většina z nás půjčuje) pohlcena na termoklinách, které jsou u rozvlněného moře taky celkem v chaosu Smile

Za mnohem víc iritující považuju nastavení hloubkoměru u každé charterovky jinak. Od kýlu, pak zase od hladiny. Pak to v půlce plavby stejně zapomenu...
_________________
Nejenom žít, ale i plout je třeba!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 214
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po únor 11, 2013 11:23 am    Předmět: Re: Zmatení hloubkoměru Citovat

Ondra napsal:
.....

No... Omlouvám se, nejsem fyzik, ale echolot sice opravdu vysílá jakýsi signál, ale není to paprsek. Je to zvuk a ten se podle tuším Huygens - Fresnelova principu šíří v kulové vlnoploše. ...



Taky nejsem fyzik. Obecný princip šíření zvuku v kulové vlnoploše určitě platí.
Pro účely měření v hloubkoměru je ale z této kuloplochy vypouštěn čidlem pouze paprsek.
Je jedno, jestli je nějakým způsobem "usměrňován" do jednoho směru nebo jestli je šíření ve většině kuloplochy nějakým způsobem pohlcováno.

V opačném případě bychom neměřili hloubku ale jakoukoliv vzdálenost od čehokoliv.

Pohlcení energie zvuku čímkoliv se nemusí zpochybňovat. Může to být pravda. Výsledek je stejný. Čidlo nedostane zpětnou odezvu, tedy neměří. Display ukazuje nesmysl.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.navigatour.cz -> Diskuse Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com