Obsah fóra www.navigatour.cz www.navigatour.cz
Jachta?ské fórum
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 RSS kanálRSS   HodnoceníHodnocení   StatisticsStatistika 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Technika plavby a kotvení
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.navigatour.cz -> Technika a vybavení
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: čt prosinec 21, 2006 10:41 am    Předmět: Technika plavby a kotvení Citovat

Na těchto stránkách bych rád rozvinul diskuzi o technice plavby na zadní boční a předoboční vítr a různé techniky kotvení na muring, atd.
Každý dobrý typ nebo názor je vítaný. Gooood
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 212
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po duben 16, 2007 10:48 pm    Předmět: Citovat

Je někdo ochoten diskutovat o kotvení na dvou kotvách?
Nepoužívám jednu kotvu vpředu a druhou vzdau, protože nevím jak se to chová. Podle mého názoru se budou kotvy "přetahovat" s výsledkem, že se uvolní obě a loď začne lítat sem tam na volném řetězu.
Slyšel jsem několikrát kapitány vyprávět jaké zažili noční cvičení, přestože měli spuštěny obě kotvy za nocí, kdy já jsem v pohodě přespal na jedné kotvě.
Nevím proto, zda to cvičení nebylo přestože měl dvě kotvy. ale proto že měl dvě kotvy.
Jaké máte zkušenosti?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: út duben 17, 2007 11:21 am    Předmět: Citovat

Co se týče kotvení na 2 kotvy, tak můj názor je ten, že dát kotvu jednu na záď a drouhou na příď je největší hloupost:
1. loď se nemá možnost přirozeně stavět proti větru.
2. Nikdy nefungují obě zároveň
3. V případě změny větru na boční k lodi obě kotvy se začnou trhat
4. všechny lodě v zátoce se budou přirozeně otáčet proti větru jen ta naše bude ukotvená na místě, hrozí nebezpečí že do Vás druhá loď narazí...

Systém, že se kotva vypouští jedna na záď a jedna na příď se používá jen v přílivových vodách, v ose pro a proti proudu a ještě se navazuje jen na příď, nikoliv na záď...

Dvě kotvy se používají do V a max úhel tak do 40 stupnů, a nebo se používá na jednu kotvu závaží, je to dobrá věc Gooood
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martinp

Seaman
Seaman


Založen: 2.3.2007
Příspěvky: 30
Bydliště: Přerov

PříspěvekZaslal: út duben 17, 2007 7:58 pm    Předmět: kotevní závaží Citovat

Aleši mohl bys vyfotit to tvoje kotevní zaváží ?
Už si to pamatuji poněkud nejasně.
Zajdu si do kovošrotu upilovat kus kolejnice.
Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: út duben 17, 2007 8:34 pm    Předmět: Re: kotevní závaží Citovat

No to závaží váží asi 15 kg, a materiál by měl být něco, co nekoroduje Jupiee třeba bronz, mosaz, a co neplave Laughing Out Loud

Ale teď vážně, něco co má tak 12 - 15 kg, nekoroduje, já mám třeba slévárenskou housku z mosazi, a do ni vyvrtáš díru aby se tam dal dát nějaký šroub s okem na jedné straně, a pak už stačí nějaká karabina, a provaz.

Jak se zakotví, tak za řetěz od kotvy nasadíš na palubě karabinu a spustíš závaží po řetězu dolů, jakmile sedne řetěz na dno, to poznáš podle toho, že provázek už neklade odpor tak provázek přivážeš na palubě.

Takže ve finále je asi na poloviční cestě mezi lodí a kotvou závaží.
Účelem není, aby závaží sjelo až ke kotvě, účelem je, aby tah lodi vyvážela váha závaží
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martinp

Seaman
Seaman


Založen: 2.3.2007
Příspěvky: 30
Bydliště: Přerov

PříspěvekZaslal: st duben 18, 2007 5:25 pm    Předmět: Re: kotevní závaží Citovat

No vidíš ja myslel Confused že dřevo bude super, kdo by sebou vláčel 15kg železa ?

Ale vážně, pokud tomu rozumím dobře, kotevní řetěz volně prochází uvnitř karabiny.
Jak silné bývají kotevní řetězy ?
Jaký potřebuji vnitřní průměr karabiny ?
Pokud bych závaží během spouštění karabinou přicvakl do oka řetězu, tak by to fungovalo taky, ne ?
A provázek ? , ten tam určitě nechám mám takový hezký, růžový. Crazy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 212
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st duben 18, 2007 10:56 pm    Předmět: Citovat

ales napsal:

Systém, že se kotva vypouští jedna na záď a jedna na příď se používá jen v přílivových vodách, v ose pro a proti proudu a ještě se navazuje jen na příď, nikoliv na záď...



1. Jsem rád, že souhlasíš s názorem, že jedna kotva vpředu a druhá vzdadu je špatně.
2. Potřeboval bych osvětlit uvedenou citaci, protože té větě jaksi nerozumím. Zkus mi to, prosím popsat ještě jednou, jak kotvit v přílivových vodách...
Díky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 212
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st duben 18, 2007 11:01 pm    Předmět: Citovat

ales napsal:

Dvě kotvy se používají do V a max úhel tak do 40 stupnů, a nebo se používá na jednu kotvu závaží, je to dobrá věc Gooood


Prosím o popsání způsobu, jakým prakticky položíš dvě kotvy (předpokládám obě uvázené vpředu; každá na samostaném řetězu) do V tak aby úhel mezi nimi byl 40 stupňů.

Dále prosím o nastínění situace, jakse systém dvou kotev do V bude chovat při převrácení větru ( pevninská bríza x mořské bríze).

Díky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 6:14 am    Předmět: Citovat

Nejprve vysvětlím použití závaží, důležité je, aby byla kotva již na dně a pak se teprve po řetězu ( pomocí karabiny) spouští závaží a jen tak dlouho, až klesne na dno, a pevně se přiváže lanem kterým bylo spouštěno na palubu. Lano je v tomto případě důležité proto, aby se závaží dále neposouvalo do řetězu směrem ke kotvě, ale zůstalo v místě, kde řetěz od lodi začíná ležet na dně.

Závaží se pak vytahuje tak, že se povolí lano, to kterém se ovládá závaží a začne se vytahovat kotva, závaží pak postupně sjede až ke kotvě a společně s kotvou se vytáhne na palubu.

Závěr, správná poloha závaží: závaží má být na zlomu, mezi svislou částí řetězu a mezi částí řetězu, která leží na dně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 6:26 am    Předmět: Citovat

Použití kotvy do V, se používá hlavně tam, kde se čeká silný vítr z jedné strany, nejprve se spustí jedna kotva a pak se obyčejně na nafukovacím člunu vyveze kotva druhá tak, aby spolu svíraly úhel max 40 stupnů.

Vytahování kotev je již jednoduché, vytahuje se první ta, která je upevněna na el. vrátku a zároveň se může vytahovat už i z paluby kotva druhá, kterou jsme vyváželi na nafukovacím člunu a která bývá obyčejně na laně. Jupiee Razz Very Happy Wink Smile Gooood

V případě, že dojde v noci ke změně větru při použití 2 kotev, nic se neděje, sice se trochu lana do sebe zamotají, ale kotva držet bude.
Tenhle způsob je hlavně určen na kotvení, kdy se očekává silný vítr jednoho směru Laughing Out Loud
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ales
Site Admin
Site Admin
Senior Chief Petty Officer
Senior Chief Petty Officer


Založen: 19.3.2006
Příspěvky: 198

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 6:33 am    Předmět: Citovat

Použití 2 kotev v přílivových vodách:
Lodí se pluje ve směru proudění přílivu a odlivu, hodí se zadní kotva ze zadu lodi, a loď pluje dál, vypouští se lano od zadní kotvy, a pak se hodí přední kotva, a teď to důležité, obě kotvy musí být uvázány na přidi lodi!!!! Cool Surprised Ble ble Crazy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Baharis

Chief Petty Officer
Chief Petty Officer


Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 148
Bydliště: Hodonín

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 9:21 am    Předmět: Citovat

Nejlepší kotva je betonový kvádr 80x80x50 cm, váha 700 kg. Ble ble

Tak jo. Se stáním na kotvě to je vždy trochu adrenalin. Mě se teda vždy špatně usíná. V HR zatím bez problému, ale v lodním deníku z Řecka popisuji naši anabázi s pluhovkou. Na 5-6 m hloubky bylo 70 m řetětu, váha byla tuším 25 kg a za pár hodin jsme byli asi o 100 m po větru. Ukázka jak naplout za noc 3 míle. Když jsem během týdne díval pod vodu, viděl jsem naši pluhovku jak leží na boku a zůstává za ní jen hluboká rýha v písku. Držela loď jen vlastní vahou. Nepomáhalo nic a tyto problémy měly i okolní posádky.
Takže:
- Jsem klidnější, pokud mám na lodi kotvu jejíž název je myslím BRUCE . V HR to je standard, pokud ještě pojedu do Řecka, beru si svou. Tam jsou totiž lodě běžně osazené pluhovkami.
- Neodmyslitelnou výýbavou, bez které bych za silnějšího větru nešel ani spát je GPS a její funkce "Alarm kotvy". Navís mě každé ráno ukazuje jak jsme v noci cestlovali, jak se točil vítr a kolik metrů jsme spluli. Ty nejhezčí kotvení si archivuji.
- Vážně uvažuji o Alešové vychytávce - ingotu. Vzhledem k měrné hmotnosti materiálů plánuji olovo.
- Se dvěmi kotvami nelaboruji, ale nikomu to nevymlouvám. Jen si myslím, že pokud je správná váha, délka vypuštěného řetězu a kotva se zaryje/zasekne, tak loď udrží i jedna (nebo ani dvě).
_________________
Jirka / Když ti ví­tr, napne plachtu, když ti plachta, popožene jachtu.... Snadné je žít...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
martinp

Seaman
Seaman


Založen: 2.3.2007
Příspěvky: 30
Bydliště: Přerov

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 7:26 pm    Předmět: "ingot" Citovat

Aleši dik za vysvětlení, ještě prosím tě, jaký vnitřní průměr by mněla mít krabina na kotevní řetěz ?
Baharis napsal:
- Vážně uvažuji o Alešové vychytávce - ingotu. Vzhledem k měrné hmotnosti materiálů plánuji olovo.

Ja to chci udělat z železniční kolejnice, 25kg "ingot" ma delku 50cm. Nahoru komaxit a hotovo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Baharis

Chief Petty Officer
Chief Petty Officer


Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 148
Bydliště: Hodonín

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 8:31 pm    Předmět: Citovat

Já si myslím, že bude stačit jakákoliv horolezecká karabina běžné velikosti. Tím myslím ne ty malé vychytávky. Průměr řetězu by měl být 30-40 mm.
Těch zamýšlených 25 kg je snad aj moc. Alešem použitých 15 kg bude asi dostačovat. Ta váha se jen připojuje k již tak dost těžkému řetězu.
Na druhou stranu ten kvicht můžeš přesouváním na návětrnou stranu lodě používat na vyvažování... Laughing Out Loud
_________________
Jirka / Když ti ví­tr, napne plachtu, když ti plachta, popožene jachtu.... Snadné je žít...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Jarda

Master Chief Petty Officer
Master Chief Petty Officer


Založen: 10.3.2007
Příspěvky: 212
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: čt duben 19, 2007 9:48 pm    Předmět: Citovat

ales napsal:
Nejprve vysvětlím použití závaží.........


Jestli to správně chápu, pak je závaží přímo pod lodí. Tedy kotva je od závaží vzdálena asi trojnásobek hloubky, v praxi dejme tomu 15 až 25 metrů.

Jak se systém chová při otočení větru?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.navigatour.cz -> Technika a vybavení Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Strana 1 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com